Charakteristika a služby SPC Speciálně pedagogické centrum pro děti a žáky s vadami řeči je školské poradenské zařízení, které zajišťuje péči o klienty s narušenou komunikační schopností jako primární diagnózou (tedy nevyplývá z jiného postižení, např. z mentálního postižení nebo poruchy autistického spektra, v takovém případě doporučujeme vyhledat SPC, zaměřené na primární postižení - seznam s kontakty např. zde http://www.apspc.cz/kraje/hlavni-mesto-praha http://www.apspc.cz/kraje/stredocesky-kraj). Služby nabízí dětem, žákům a studentům ve věku zpravidla od 3 do 19 let, jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením. Veškerá péče je poskytována zdarma. Ve vztahu ke klientům je zaručena ochrana dat a informací. S dětmi pracujeme pouze za předchozího souhlasu rodičů. Kdy se na nás můžete obrátit: Pokud vašemu dítěti byla diagnostikována forma narušené komunikační schopnosti jako primární diagnóza a v souvislosti s tím: - hledáte pro vaše dítě vhodnou mateřskou či základní školu - vaše dítě již MŠ či ZŠ navštěvuje a problémy s řečí ovlivňují školní docházku a výsledky školní práce, - váháte, zda má vaše dítě nastoupit povinnou školní docházku.
Můžete se na nás obrátit i v případě, kdy narušená komunikační schopnost zatím diagnostikována nebyla a vaše dítě: - nemluví, přestože jeho vrstevníci už mluví - nerozumí dobře tomu, co dítěti říkáte - cizí lidé Vašemu dítěti nerozumí - nemluví s cizími lidmi - mateřská škola nebo základní škola doporučuje konzultaci s logopedem - problémy s řečí ovlivňují školní výsledky a hodnocení školní práce, vašemu dítěti se zhoršil prospěch ve škole, - vyšetření v SPC doporučuje odborný lékař (pediatr, foniatr, neurolog, psycholog).
Upozorňujeme, že doporučení konkrétních podpůrných opatření (zařazení do speciálních škol, podpora asistenta pedagoga, individuální vzdělávací plán apod.) je plně v kompetenci školských poradenských zařízení, která při nastavení podpůrných opatření bere v úvahu také konkrétní situaci v konkrétní škole (např. nelze doporučit dalšího asistenta pedagoga do třídy, kde již asistent je apod.). Případná vyjádření odborných lékařů k poskytování podpůrných opatření nejsou pro doporučení závazná. Služby poskytované SPC
Speciálně pedagogická, logopedická a psychologická diagnostika jako podklad pro: - optimální zařazení dítěte, žáka nebo studenta s narušenou komunikační schopností do systému vzdělávání - zpracování doporučení podpůrných opatření pro děti, žáky a studenty s narušenou komunikační schopností do běžných či speciálních škol a školských zařízení - stanovení optimální speciálně pedagogické a logopedické péče - doporučení odkladu školní docházky pro děti s narušenou komunikační schopností - doporučení k přijímacím zkouškám pro studenty s narušenou komunikační schopností - uzpůsobení podmínek k maturitním zkouškám pro studenty s narušenou komunikační schopností
Metodická podpora pro školy, vzdělávající děti, žáky a studenty s narušenou komunikační schopností: - konzultace pro pedagogy MŠ, ZŠ, SŠ - metodická podpora asistentům pedagoga, jejichž působení ve třídě SPC doporučilo - metodické vedení při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu - návštěvy ve školách u dětí, žáků a studentů v péči SPC - depistáže v MŠ a ZŠ na požádání - metodické vedení logopedickým preventistkám škol a školských zařízení
Poradenská a informační činnost pro zákonné zástupce dětí, žáků a studentů s narušenou komunikační schopností: - konzultace a řešení výchovných a výukových potíží - konzultace profesní orientace po ukončení povinné školní docházky - konzultace vhodného systému alternativní komunikace u dětí, u nichž se mluvená řeč přes veškerou péči dostatečně nerozvíjí - poskytování informací o možnostech využití kompenzačních, rehabilitačních a didaktických pomůcek - tvorba a nabídka speciálních pomůcek podle individuálních potřeb žáků a nácvik jejich používání
Individuální i skupinová logopedická a speciálně pedagogická ambulantní péče pro děti, žáky a studenty s narušenou komunikační schopností - nabídka dle aktuálních volných kapacit |